Friday, March 28, 2014

Daily Easy English Expression 0029: ARE YOU DONE YET?

Hey, everyone. Today, we have a really good expression. It is "Are you done yet?". 
Are you done yet? = Bạn đã xong chưa?
Let's enjoy Coach Shane's lesson. Thank you Coach for your great lesson!

Nội dung bài học:
Hello, everybody. Welcome to today’s E-cubed. The expression, are you done yet? Are you done yet? Are you done yet? What does it mean? Yes. I think most of you know “Are you finished yet?” Are you finished yet? Let’s work on the pronunciation. Are, very quick, are. Not touching, not touching, no, no, no... Are, are. The tip of the tongue touches nowhere, nowhere, no touching. Are you, are you. Now, the word “you” if we say it really fast, it sounds like yer, yer. Sometime I write it like this (y’). Some people like to write it like this (yuh). And some people use the schwa sound yә, yә. Well anyway, I prefer this (y’). Are you (uh y’), are you, are you. No tongue touching. Are you, are you, are you, no, no, no. Are you, are you, are you done yet? Are you done yet? Are you done yet? Are you done yet? Are you finished yet? Are you finished yet? Are you done yet? Are you done yet? Am I done yet? No, I’m not done yet. First, I need to give you a dialogue. Listen carefully. This is a terrible terrible situation.
Are you done yet?
Almost.
Hurry up! I’ll wait in the car.
Hey, you got any toilet paper out there? Hello? Anyone? HELP!!
No, this is not a funny conversation. This is a serious conversation. Please, remember. When you go into a bathroom, always check, the first thing you do check for toilet paper. I’m done now. Bye.
Vietnamese:
Xin chào các bạn. Hoan nghênh các bạn đến với bài học E-cubed ngày hôm nay. Cách diễn đạt ngày hôm nay là “Are you done yet?” Are you done yet? Are you done yet? Câu đó có nghĩa là gì? Vâng. Tôi nghĩ rằng hầu hết các bạn đều biết câu “Are you finished yet?” (bạn đã hoàn thành xong chưa, làm việc gì đó xong chưa?) Are you finished yet? Chúng ta hãy luyện tập cách phát âm. Are, trong câu này từ “are” được phát âm rất nhanh, are. Không có chạm, không có chạm, không, không, không... Are, are. Đầu lưỡi không chạm vào đâu cả, không đâu cả, không có chạm ở đây. Are you, are you. Nào, từ “you” nếu bạn nói thực sự nhanh, nó sẽ như là yer, yer. Đôi khi tôi viết nó ra như thế này (y’). Một số người thích viết nó ra giống như thế này (yuh). Và một số khác sử dụng cách giảm âm (âm schwa – ә) yә, yә. Dù sao thì tôi thích cách viết này (y’) hơn. Are you, are you, are you. Lưỡi không chạm vào đâu cả. Are you, are you, are you, không, không, không phải như thế. Are you, are you, are you done yet? Bạn đã xong chưa? Bạn đã xong chưa? Bạn đã xong chưa? Bạn đã hoàn thành xong công việc chưa? Bạn đã thực hiện xong chưa? Bạn xong rồi chứ? Bạn đã xong chưa? Tôi xong chưa à? Chưa, tôi chưa xong đâu. Đầu tiên, tôi cần đưa cho bạn một đoạn hội thoại. Hãy nghe cẩn thận nhé. Đây là một tình huống tồi tệ.
Anh đã xong chưa?
Anh gần xong rồi.
Nhanh lên nhé! Em sẽ đợi trong xe.
Này, em có giấy vệ sinh ngoài đó không? Này? Có ai không? GIÚP TÔI VỚI!
Không, đây không phải là một cuộc nói chuyện hài hước. Đây là một cuộc nói chuyện nghiêm túc. Làm ơn hãy nhớ cho. Khi bạn đi vào phòng vệ sinh, hãy luôn kiểm tra, việc đầu tiên bạn cần làm là kiểm tra giấy vệ sinh. Bây giờ tôi đã xong. Tạm biệt các bạn.